سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت، شرف بزرگوار را می افزاید و بنده مملوک را تا مجلس ملوک بالامی کشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

پرستاری حرفه ای

35 درصد کادر پرستاری را نیروهای ارزان دوره طرح تشکیل می‌دهند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران گفت: بین 30 تا 40 درصد کادر پرستاری بیمارستانهای کشور را پرستاران ارزان و تحت سلطه دوره طرح تشکیل می‌دهند و در حالی که با احتساب این مدت دوره تحصیل پرستاران 6 سال طول می‌کشد مدرک کارشناسی به آنان اعطا می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، مهدی محرری امروز در جمع خبرنگاران در محل انجمن پرستاری ایران، افزود: مسئله طرح پرستاران در زمان حاضر یک مسئله سوال بر انگیز است که اگر چه در زمان جنگ توجیه داشت ولی ادامه آن هیچ توجیهی ندارد و فقط به استثمار پرستاران منجر می‌شود.
وی ادامه داد: اگر فرض کنیم که فعالیت عملی پرستاران در بیمارستانها جزو تحصیل آْنان است باید این آموزش در دل دوره آموزشی چهار ساله پرستاران گنجانده شود در غیر این صورت باید مدرکی بالاتر از کارشناسی به پرستاران اعطا شود زیرا دوره تحصیل آنان عملا 6 سال طول می‌کشد و قبل از این مدت نیز مدرک تحصیلی آنان اعطا نمی‌شود.

* دو سوم دانشجویان پرستاری انصراف می‌دهند

وی گفت: مشکلات فراوان حرفه پرستاری اعم از حقوق پایین، سختی کار، اضافه کاری اجباری و خطر ابتلا به بیماریها باعث شده اکثر پرستاران انگیزه کار در مراکز درمانی را نداشته باشند به همین علت حدود دو سوم دانشجویان پرستاری در طول دوره تحصیل انصراف می‌دهند.
محرری افزود: متاسفانه در جامعه ما پرستاری فقط به عنوان یک حرفه فعال در حوزه درمان شناخته شده است در حالی که حضور پرستاران در عرضه پیشگیری و آموزش بهداشت عمومی بسیار مهمتر است و نقش مهمی در سلامت جامعه و کاهش هزینه های گزاف درمانی مردم دارد به خصوص اینکه بسیاری از عوارض بیماریها غیر قابل جبران است.
وی گفت: انجمن پرستاری ایران در شهر تهران برای توسعه فرهنگ پیشگیری به جای درمان با کمک پرستاران تاکنون به آموزش اصول بهداشتی و پیشگیرانه به 120 هزار نفر را کرده است و با توافقنامه‌ای که به تازگی با جمعیت هلال احمر منعقد کرده‌ایم قرار است این طرح در شهرهای، اصفهان، شیراز، تبریز، ساری و یزد اجرا شود.
وی افزود: با توجه به اینکه حوادث رانندگی عامل اول مرگ و میر و مصدومیتها در کشور است محور اصلی این آموزشها بر پیشگیری از بروز این نوع حوادث متمرکز است و تلاش می‌کنیم فرهنگ وجود جعبه کمکهای اولیه را پس از آموزش اصول بهداشت فردی و پیشگیری اولیه در خودروها نهادینه کنیم.

*صدور پرستار به خارج

وی همچنین به مبحث صادرات پرستار به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: تولید پرستار برای رفع نیاز سایر کشورها یکی از مباحث مهمی است که در کشور ما مغفول مانده است زیرا بازار بزرگی در جهان برای جذب پرستاران خارجی وجود دارد به عنوان مثال کشور انگلستان طی 10 سال آینده به 50 هزار کادر پرستار خارجی نیاز دارد، کشورهای دیگری مانند کانادا، استرالیا و فرانسه هم هستند که می‌توانیم به تربیت پرستاران حاذق و صدور آنها این بازار را به دست آوریم.
محرری افزود: مسئله دیگر توجه به شاخه‌های تخصصی پرستاری مانند پرستاری قلب، پرستاری بیماری MS و پرستاری سایر شاخه های پزشکی است که البته اخیرا در بعضی از این شاخه‌ها انجمنهایی تشکیل شده ولی برای گسترش نظام مند و پخته آن نیازمند برنامه ریزی بیشتری هستیم.
رئیس هئیت مدیره انجمن پرستاری ایران همچنین فعالیتهای سازمان نظام پرستاری در دوره اول تشکیل این سازمان را موثر خواند و گفت: در مجموع عملکرد این سازمان نمره قبولی می‌گیرد و با توجه به اینکه دوره اول این سازمان دوره تکوین و شکل گیری آن بود، تلاش زیادی برای رفع مشکلات حقوقی، مالی و سختی کار پرستاران توسط این سازمان انجام شد که پیگیری این مسائل در دوره دوم فعالیت این سازمان در حالی که ساختار و زمینه‌های فعالیت فراهم شده است انتظار بیشتری را بر دوش منتخبان دور دوم آن قرار می‌دهد.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی فارس در مورد آمار پرستاران بیکار و جویای کار یا پرستارانی که بر اثر کار در این حرفه دچار بیماری شده‌اند، گفت: متاسفانه وزارت بهداشت آمار دقیق فارغ التحصیلان پرستاری را هرگز اعلام نکرده است و حتی در سال 75 که ما برای گرفتن آمار به وزارت بهداشت مراجعه کردیم به ما اعلام کردند که این آمار محرمانه است، بنابراین هیچ آمار دقیقی در مورد پرستاران بیکار یا جویای کار یا پرستارانی که دچار انواع بیماریها شده‌اند، وجود ندارد.
انتهای پیام/ز




::: جمعه 85/8/19::: ساعت 4:14 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 20


بازدید دیروز: 6


کل بازدید :71205
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<